In the recent years, the issue on creating a social learning - the whole-life study, as a philosophy of education and training that is suitable for the development trend of the period, is discussed on many forums. Through this essay, the writer wants to get access to the origin of social learning, which is the development of productive forces in order to analyze and clarify the dialectical relation between it and the creation of social learning clear. Thus, contributing to some oriented opinions to solve the relation between the development of productive forces and the establishment of social learning in Vietnam nowadays.Trong những năm gần đây, vấn đề xây dựng xã hội học tập, học tập suốt đời, với tư cách là một triết lý giáo dục và đào tạo mới phù hợp với xu thế phát triển của thời đại, đã được bàn luận ở nhiều diễn đàn. Qua bài viết này, tác giả muốn tiếp cận từ cái gốc làm hình thành xã hội học tập, đó chính là sự phát triển của lực lượng sản xuất với xây dựng xã hội học tập. Từ đó, liên hệ và đóng góp một số ý kiện mang tính định hướng nhằm giải quyết mối quan hệ giữa phát triển lực lượng sản xuất với xây dựng xã hội học tập ở Việt Nam hiện nay.