Since the Buddha entered Nirvana until the twelfth century, Buddhism has undergone six times to assemble Buddhist scriptures and at the time of the 7th Buddhist sutra gathering in Sri Lanka in the second half of the 12th century, exactly at the time of the home. The first Thai country was formed. Sri Lanka's Theravada Buddhism was highly influential and later spread throughout Southeast Asia, especially Burma and Thailand. The Buddhist reform and the Theravada Sri Lankan victory were the basis for the formation of the first Thai state religious practice system. Thai people later followed Sri Lanka Theravada Buddhism. For Thailand - a country that uses Theravada Buddhism as a state religion, the influence of Buddhism is inevitable. This influence is profound in all aspects of Thailand. The paper analyzes the effects of Theravada Buddhist sentient beings on the politics of Thai dynasties from the thirteenth century to the 1932 democratic networks.Từ khi đức Phật nhập Niết bàn cho tới thế kỷ XII, Phật giáo đã trải qua 6 lần kết tập kinh Phật và vào thời điểm kết tập kinh Phật lần thứ 7 tại Sri Lanka vào nửa sau thế kỷ XII, đúng vào thời điểm nhà nước Thái đầu tiên được hình thành. Phật giáo Theravada của Sri Lanka đã có ảnh hưởng lớn và sau đó được lan truyền ra toàn khu vực Đông Nam Á, đặc biệt là Miến Điện và Thái Lan. Cải cách Phật giáo và sự thắng thế của phái Theravada Srilanka đã là cơ sở cho việc hình thành một hệ thống thực hành đạo đức tôn giáo của nhà nước Thái đầu tiên. Người Thái sau này đã theo Phật giáo Theravada Sri Lanka. Đối với Thái Lan - một quốc gia lấy Phật giáo Theravada làm quốc giáo thì ảnh hưởng của nhân sinh quan Phật giáo là điều không thể tránh khỏi. Ảnh hưởng này sâu sắc trên mọi mặt của Thái Lan. Bài viết phân tích những ảnh hưởng của nhân sinh quan Phật giáo Theravada tới chính trị của các vương triều Thái từ thế kỷ XIII đến trước các mạng dân chủ 1932.