A conflict of interest in construction bidding is a situation where there is a conflict between personal interests and common interests, leading to the possibility that people who are granted rights for personal interests will make decisions inconsistent with the common interests. Conflicts of interest in construction bidding are expressed through situations where there are gifts or similar interests or close relationships between contractors and persons empowered to decide in bidding
or the contractor who has held certain responsibilities, is able to exploit relevant information obtained from a position to benefit himself. In order to control conflicts of interest and to ensure the common interests set out when organizing a bidding, ensuring fair competition among contractors, and ensuring the efficient use of budget capital, it is necessary to stipulate specific forms of conflict of interest in bidding
strengthening the training, retraining, propaganda, dissemination and education of the law on conflicts of interest in construction bidding
deploy the application of network and electronic technologies to review, evaluate, detect and alert cases of conflict of interest
strengthen the responsibility of supervision, examination and inspection to promptly detect and handle cases of conflict of interests in construction bidding.Xung đột lợi ích trong đấu thầu xây lắp là tình huống có xung đột giữa lợi ích cá nhân và lợi ích chung, dẫn đến khả năng người được trao quyền vì lợi ích cá nhân sẽ ra quyết định không phù hợp với lợi ích chung. Xung đột lợi ích trong đấu thầu xây lắp được biểu hiện qua tình huống có tặng quà hoặc có cùng lợi ích hoặc mối quan hệ thân thuộc giữa nhà thầu và người được trao quyền quyết định trong đấu thầu
hoặc nhà thầu đã từng nắm giữ những chức trách nhất định, có khả năng khai thác các thông tin liên quan có được từ vị trí công tác để thu lợi cho mình. Để kiểm soát các tình huống xung đột lợi ích và bảo đảm lợi ích chung được đặt ra khi tổ chức đấu thầu, bảo đảm cạnh tranh công bằng giữa các nhà thầu, bảo đảm hiệu quả sử dụng vốn ngân sách, cần phải quy định cụ thể các hình thức xung đột lợi ích trong đấu thầu
tăng cường công tác đào tạo, bồi dưỡng, tuyên truyền, phổ biến và giáo dục pháp luật về xung đột lợi ích trong đấu thầu xây lắp
triển khai việc áp dụng công nghệ mạng và điện tử vào rà soát, đánh giá, phát hiện và cảnh báo các trường hợp có xung đột lợi ích
tăng cường trách nhiệm giám sát, kiểm tra, thanh tra để kịp thời phát hiện và xử lý các trường hợp xung đột lợi ích trong đấu thầu xây lắp.