In recent years, the Education sector has become more and more competitive not only in Vietnam but also in the general situation of many educational systems in the world. More and more universities are being established in an effort to expand the enrollment of high quality potential students. The growth rate of the number of universities is proportional to the increasing level of competition for universities throughout the country. Some schools have been unable to fill up the classrooms and have had certain interest in enrollment. Therefore, an increasing number of newly established universities and investments in the Admissions Committee specializing in the enrollment issues of the school to help the school meet enrollment criteria in the enrollment season. In this article, the author introduces the main factors that influence the student's trend of choosing a school to help the school optimize its enrollment marketing activities.Trong những năm gần đây, ngành Giáo dục đang trở nên ngày càng cạnh tranh nhiều hơn không chỉ ở Việt Nam mà là tình hình chung của nhiều hệ thống giáo dục trên thế giới. Ngày càng nhiều các trường đại học được thành lập với nỗ lực mở rộng quy mô tuyển sinh sinh viên tiềm năng chất lượng cao. Tốc độ tăng trưởng số lượng các trường đại học tỷ lệ thuận với mức độ cạnh tranh ngày càng cao cho các trường đại học trong cả nước. Một sô trường đã không thể lấp đầy các lớp học và có sự quan tâm nhất định đối với việc tuyển sinh. Chính vì vậy, số lượng ngày càng tăng các trường đại học thành lập mới và đầu tư vào các Ban tuyển sinh chuyên phụ trách về vấn đề tuyển sinh của trường nhằm giúp trường đạt chỉ tiêu ghi danh trong mùa tuyển sinh. Trong bài viết này, tác giả giới thiệu các nhân tố tác động chính đến xu hướng chọn trường của sinh viên tiềm năng nhằm giúp nhà trường tối ưu hóa các hoạt động marketing tuyển sinh.