Ensuring adequate facilities and compatible school equipment is an important factor contributing to the realization of the goal of comprehensive comprehensive renovation of general education in the spirit of Resolution 29- NQ / TW. On the basis of clarifying a number of theoretical issues and an overview of international experience on public-private cooperation in education in general, in investment in school facilities and equipment in particular, with contextual analysis. In general of Vietnam at present, the author of the article gives some suggestions on the direction of applying the public-private partnership model in investing in infrastructure and equipment for Vietnamese secondary schools in the coming time, aiming at towards contributing to the successful implementation of the goals of education reform.Việc đảm bảo những điều kiện cơ sở vật chất - thiết bị trường học đầy đủ, tương thích là một nhân tố quan trọng góp phần hiện thực hóa mục tiêu đổi mới căn bản toàn diện giáo dục phổ thông theo tinh thần Nghị quyết 29-NQ/TW. Trên cơ sở làm rõ một số vấn đề lí luận và tổng quan kinh nghiệm quốc tế về hợp tác công tư trong giáo dục nói chung, trong đầu tư cơ sở vật chất - thiết bị trường học nói riêng cùng với việc phân tích bối cảnh chung của Việt Nam hiện nay, tác giả bài viết đưa ra một số đề xuất về hướng vận dụng mô hình hợp tác công tư trong đầu tư cơ sở vật chất - thiết bị cho các nhà trường phổ thông Việt Nam giai đoạn tới, nhằm hướng tới góp phần thực hiện thành công những mục tiêu của đổi mới giáo dục phổ thông.