In the fundamental and comprehensive renovation of education in Vietnam today, the teaching staff is of great importance. That makes more sense for junior high school teachers. The quality of the teaching staff is reflected primarily in the professional competence of teachers. The starting point for professional competence of teachers is the competence trained in pedagogical schools. In the course of subsequent professional activities, whether this capacity is improved and developed depends heavily on teacher training activities. Therefore, managing the training activities for junior high school teachers is becoming more and more meaningful in both theory and practice. In this article, the author clarifies two main theoretical issues of managing secondary teacher training activities, namely teacher competency models and operational management processes. motivating junior high school teachers according to their competency approach.Trong cuộc đổi mới căn bản và toàn diện giáo dục ở nước ta hiện nay, đội ngũ giáo viên có tầm quan trọng hết sức to lớn. Điều đó càng có ý nghĩa với đội ngũ giáo viên trung học cơ sở. Chất lượng đội ngũ giáo viên được thể hiện chủ yếu trong năng lực chuyên nghiệp của giáo viên. Xuất phát điểm của năng lực nghề nghiệp giáo viên chính là năng lực được đào tạo trong trường sư phạm. Trong quá trình hoạt động nghề nghiệp sau đó, năng lực này có được nâng cao và phát triển hay không phụ thuộc rất nhiều vào hoạt động bồi dưỡng giáo viên. Chính vì vậy, quản lí hoạt động bồi dưỡng giáo viên trung học cơ sở ngày càng có ý nghĩa cả về lí luận và thực tiễn. Trong bài viết này, tác giả làm sáng tỏ hai vấn đề chính mang tính cơ sở lí luận của việc quản lí hoạt động bồi dưỡng giáo viên trung học cơ sở, đó là các mô hình năng lực giáo viên và quy trình quản lý hoạt động bồi dưỡng giáo viên trung học cơ sở theo tiếp cận năng lực.