Food and beverage franchise is a fairly typical commercial activity, the production activities take place almost simultaneously with service activities and at each stage contribute to creating therefore, the added value for the final product to the customer, therefore, if only using the production value chain model or service value chain that has been widely studied in the world, it does not reflect the characteristics of the price chain. Food and Beverage franchise value. Up to the time of the authors' implementation of this topic, there have been no studies mentioning the combined value chains of these two production and service sectors, both domestically and internationally. Therefore, the study of the author group from more than 100 documents of previous authors and examines the actual operation of ten (10) franchising systems operating in Vietnam
At the same time, conducting interviews with five (05) experts on franchising, contributing to the theory of franchise value chains combining production and services, in order to build a model of price chain research for franchise activities in the field of food and beverage.Hoạt động nhượng quyền thương mại trong lĩnh vực ăn uống giải khát là một hoạt động thương mại khá đặc trưng, các hoạt động sản xuất diễn ra hầu như đồng thời cùng với các hoạt động dịch vụ và ở mỗi công đoạn đều góp phần tạo nên giá trị gia tăng cho thành phẩm đến khách hàng, do đó, nếu chỉ dùng mô hình chuỗi giá trị sản xuất hay chuỗi gía trị dịch vụ đang được nghiên cứu rộng rãi trên thế giới thi chưa phản ánh được đặc thù của chuỗi giá trị nhượng quyền thương mại lĩnh vực ăn uống giải khát. Tính đến thời điểm nhóm tác giả thực hiện đề tài này thì chưa có nghiên cứu nào đề cập về chuỗi giá trị kết hợp của hai lĩnh vực sản xuất và dịch vụ này kể cả trong và ngoài nựớc. Vì vậy, nghiên cứu của nhóm tác giả từ hơn 100 tài liệu của các tác giả trước đó và khảo sát hoạt động thực tế của mười (10) hệ thống nhượng quyền thương mại đang hoạt động tại Việt Nam
đồng thời thực hiện phỏng vấn năm (05) chuyên gia về nhựợng quyền thương mại, góp phần bổ sung vào lý thuyết về chuỗi giá trị nhượng quyền thương mại kết hợp sản xuất và dịch vụ, nhằm xây dựng mô hình nghiên cứu chuỗi giá trị cho hoạt động nhượng quyền thương mại trong lĩnh vực ăn uống giải khát.