In reality, the quality management of human resources in the banking industry is below the level of managers and users of human resources. The array of complementary knowledge (informatics, foreign languages) is very weak
Economic knowledge, banking, limited communication. Many banks lack a management team, professional leaders, analytical ability, legal knowledge and independent handling of practical problems. The professional qualifications, the ability to formulate projects, the strategic vision, of the director team have not met the requirements of competition and integration. Even in the State Bank, there is a shortage of experts, macro management, ability to research and forecast, develop strategies for the development of the banking system. Human resources for banking restructuring, monetary policy, supervision and supervision have not met requirements.Thực tiễn quản lý chất lượng nguồn nhân lực ngành Ngân hàng dưới độ nhà quản lý và nhà sử dụng nguồn nhân lực thì thấy rằng, nhân lực ngân hàng hiện nay vừa thiếu vừa yếu. Mảng kiến thức bổ trợ (tin học, ngoại ngữ) rất yếu
kiến thức kinh tế, ngân hàng, giao tiếp hạn chế. Nhiều ngân hàng thiếu đội ngũ quản trị điều hành, lãnh đạo có trình độ chuyên môn, khả năng phân tích, am hiểu luật pháp và độc lập xử lý các vấn đề thực tế. Trình độ chuyên môn, khả năng lập dự án, tầm nhìn chiến lược, của đội ngũ giám đốc chưa đáp ứng yêu cầu cạnh tranh và hội nhập. Thậm chí ở Ngân hàng Nhà nước còn thiếu đội ngũ chuyên gia, quản lý vĩ mô, khả năng nghiên cứu dự báo, xây dựng chiến lược phát triển hệ thống ngân hàng. Nguồn nhân lực phục vụ cho việc tái cấu trúc ngân hàng, chính sách tiền tệ, thanh tra giám sát chưa đáp ứng yêu cầu.