Land acquisition for economic development for the sake of the nation and the public interest is one of the major solutions to motivate socio-economic development through projects on construction of industrial parks and export processing zones, hi-tech park, economic zone, new urban area
projects on building new urban areas, rural residential areas, industrial clusters, etc. Cases of land acquisition for economic development are specified in the 2003 Land Law, completed under the Land Law 2013. These regulations are an important legal basis for the process of improving the law in the direction of compliance with the market economy management mechanism, organization of land acquisition, compensation, support and re-establishment settlement of the State in order to create "clean land" funds for investment projects, as well as encourage investors to create land funds through self-negotiation with the people who have recovered land to ensure better and better Legal interests of people whose land is recovered. However, the process of land acquisition for economic development has revealed many limitations and obstacles, as many businesses have no financial capacity, taking advantage of this regulation to "run the project" and speculate. "Holding land", giving rise to "suspended projects" in many places, wasting land resources. Therefore, it is necessary to complete the provisions of laws that do not yet ensure the purpose of socio-economic development.Thu hồi đất để phát triển kinh tế vì lợi ích quốc gia, lợi ích công cộng là một trong những giải pháp lớn tạo động lực cho việc phát triển kinh tế - xã hội thông qua các dự án xây dựng khu công nghiệp, khu chế xuất, khu công nghệ cao, khu kinh tế, khu đô thị mới
các dự án xây dựng khu đô thị mới, khu dân cư nông thôn, cụm công nghiệp... Các trường hợp thu hồi đất vì mục đích phát triển kinh tế được quy định từ Luật Đất đai năm 2003, hoàn thiện theo Luật Đất đai năm 2013. Những quy định này là cơ sở pháp lý quan trọng cho quá trình hoàn thiện pháp luật theo hướng phù hợp với cơ chế quản lý kinh tế thị trường, việc tổ chức thu hồi đất, bồi thường, hỗ trợ, tái định cư của Nhà nước nhằm tạo quỹ "đất sạch" phục vụ cho các dự án đầu tư, cũng như khuyên khích nhà đầu tư tạo quỹ đất thông qua việc tự thỏa thuận với người bị thu hồi đất đã bảo đảm ngày càng tốt hơn lợi ích hợp pháp của người bị thu hồi đất. Tuy nhiên, quá trình thu hồi đất để phát triển kinh tế đến nay đã bộc lộ nhiều hạn chế, vướng mắc, như nhiều doanh nghiệp không có năng lực tài chính, lợi dụng quy định này để "chạy dự án", đầu cơ "giữ đất", làm phát sinh những "dự án treo" ở nhiều nơi, gây lãng phí tài nguyên đất. Vì vậy, cần phải hoàn thiện các quy định pháp luật chưa bảo đảm mục đích phát triển kinh tế - xã hội.