Đánh giá hiệu quả của phương pháp mô phỏng trong đào tạo kỹ năng lâm sàng cho sinh viên đại học điều dưỡng chính quy. Theo quan điểm của sinh viên, mô phỏng giúp cải thiện các kỹ năng thực hành lâm sàng (t = -33,95), tư duy tích cực (t = -33,95) và sự tự tin, sự hài lòng trong học tập (t = -29,45). Từ góc độ của giảng viên, kết quả cho thấy mô phỏng có thể giúp sinh viên phát triển năng lực nghề điều dưỡng (t = -12,43).To evaluate the effectiveness of simulation technique in training of clinical skills for novice bachelor nursing students. Methods: The one group pretest and post-test educational intervention combined with the qualitative survey with structured interview. Pre- and postintervention evaluation tools included: Nursing Knowledge Questionnaire
National League of Nursing Questionnaires (NLN, 2005) and Creighton Simulation Evaluation, Instrument. Descriptive and paired t-test statistical methods used for quantitative data analysis and contents analysis used for qualitative data. Results: From the students' perspective, the results revealed that simulation technique improved performance skills (t = -33.95), critical thinking skills (t = -33.95) and self-confidence (t = -29.45) with p <
0.001. From the instructor's perspective, the results did suggest that simulation technique may positively influence nursing competency (t = -12.43) with p <
0.001. Conclusion: Simulation technique significantly improved the students' performance skills, critical thinking skills, satisfaction, self-confidence and nursing, competency. A further study on all nursing student levels should be conducted to more fully evaluate the effectiveness of simulation technique at the Pre-clinical practice Center.