Literary discourse is a genre that plays an important role in the Literature program of Lower Secondary Schools, and students of the 9th grade are the most concerned. In spite of being adequately provided with relevant theoretical knowledge, they still find it difficult to write the literary discourse paragraphs (practice exercises in both classroom and homework). Derived from the formation of common human skills by activity and through activity, the article proposes certain systems of practice exercises aiming at improving practice skill and thinking levels which can help students of grade 9 practise skills in writing Literary discourse paragraphs more effectively.Nghị luận văn học là một thể loại có vai trò quan trọng trong chương trình Tập làm văn bậc trung học cơ sở. Tuy vậy một thực trạng phổ biến không thể không quan, tâm là học sinh 9 dù đã được cung cấp đầy đủ kiến thức lý thuyết nhưng vẫn luôn gặp trở ngại, khó khăn khi viết đoạn văn nghị luận văn học (cả trong các bài thực, hành ở lớp lẫn bài làm về nhà). Xuất phát từ việc hình thành kỹ năng chung của con người là bằng hoạt động và thông qua hoạt động, bài viết đề xuất hệ thống bài luyện tập, thực hành hướng đến nâng cấp kỹ năng luyện tập và mức độ tư duy nhằm giúp học sinh trung học sơ sở ở khối 9 rèn kỹ năng viết đoạn trong bài nghị luận văn học hiệu quả hơn.