In May 2018, we conducted a cross-sectional descriptive study to analyze and evaluate the satisfaction of the quality of medical examination and treatment services of commune health centres and some related factors at 47 Commune health centres of 2 particularly difficult districts in Hoa Binh province through 235 commune health workers. The results showed that: The average score of commune health stations in medical examination and treatment at commune health centres was 3.42 ± 0.53. The satisfaction score for medical examination and treatment by health workers at commune health centres reached a high level of 3.70 ± 0.61 with a satisfaction rate of 74%. Some factors related to the quality of medical examination and treatment with health insurance at commune health centres are: Gender (OR = 1.98)
training level (OR = 3.57)
having a the medical examination and treatment process guide (OR = 1.89) and enough 14 steps of the medical examination and treatment process in CHC (OR = 2.07)
applying information technology (OR = 1.89)
there is a concern of the commune (OR = 6.90) and coordination with the commune departments (OR = 3.95)
coordinate with district social insurance (OR = 3.12) in univariate analysis
and factors: the level of training of health workers (OR = 5.67
1.14 - 28.13)
the station has a working doctor (OR = 4.62
1.94 - 11.09) and coordinates with the departments and sectors of the commune (OR = 5.60
2.24 - 13.97) in the multivariate analysis. This result is the scientific basis for proposing solutions to improve the quality of medical examination and treatment by Health Insurance at the commune health center in the current period.Trong tháng 5 năm 2018 chúng tôi đã tiến hành nghiên cứu mô tả cắt ngang có phân tích đánh giá sự hài lòng về chất lượng khám bệnh, chữa bệnh bảo hiểm y tế của trạm y tế xã và một số yếu tố liên quan tại 47 trạm y tế xã 2 huyện đặc biệt khó khăn thuộc tỉnh Hòa Bình qua khảo sát 235 nhân viên y tế xã. Kết quả cho thấy: Điểm trung bình đánh giá trạm y tế xã trong khám chữa bệnh bảo hiểm y tế tại trạm y tế xã của nhân viên y tế là 3,42±0,53. Điểm hài lòng về khám chữa bệnh bảo hiểm y tế của nhân viên y tế tại trạm y tế xã nghiên cứu đạt ở mức cao là 3,70 ± 0,61 với tỷ lệ hài lòng đạt 74%. Một số yếu tố liên quan đến chất lượng khám bệnh, chữa bệnh BHYT tại trạm y tế xã là: Giới tính (OR = 1,98)
trình độ đào tạo (OR = 3,57)
có hướng dẫn quy trình (OR = 1,89) và thực hiện đủ 14 bước của quy trình KCB tại TYTX (OR = 2,07)
có ứng dụng công nghệ thông tin (OR = 1,89)
có sự quan tâm của xã (OR = 6,90) và có sự phối hợp với các ban, ngành của xã (OR = 3,95)
phối với với BHXH huyện (OR = 3,12) trong phân tích đơn biến và các yếu tố: trình độ đào tạo của nhân viên y tế (OR = 5,67
1,14 - 28,13)
trạm có bác sỹ làm việc (OR = 4,62
1,94 - 11,09) và có phối hợp với các ban, ngành của xã (OR = 5,60
2,24 - 13,97) trong phân tích đa biến. Kết quả này là cơ sở khoa học đề xuất các giải pháp nâng cao chất lượng khám chữa bệnh BHYT tại trạm y tế xã trong giai đoạn hiện nay.