Propeller shafts on automobile are used to transmit the torque from the gearbox to rear axledrive. While vehicles moves on uneven ground, oscillation will be generated on thesuspension system, making the propeller shaft's incline angle always change in the verticalplane, leading to the propeller shaft's dynamic parameters and loads in the system alsochanges. The largest load manifesting when resonance occurs can damage the propellershaft, thus in the design, installation and operation this phenomenon should be avoided.This article presents the experiment to determine the relationships between dynamicparameters and propeller shaft strength parameters. The experiment used open-powertesting stand with IVECO 81kW diesel drive motor and the MP100S load generationmechanism. Experimental cases include changes in tilt angle, axle length, and turn roundspeed at load modes corresponding to the actual vehicle load mode. The results of theexperiments have determined the value of stress and strain on the shaft in the abovecases. The experiment results can be used as reference material for the calculations ofdesigning and manufacturing to ensure the adequate reliability of propeller shafts.Trục các đăng trên ô tô là bộ phận truyền mô men từ hộp số đến cầu chủ động. Trongkhi xe di chuyển trên những mặt đường không bằng phẳng sẽ gây ra dao động hệ thốngtreo làm cho góc nghiêng trục các đăng luôn thay đổi trong mặt phẳng đứng dẫn đến cácthông số động lực học trục các đăng và tải trọng trong hệ thống cũng thay đổi. Tải trọnglớn nhất khi xảy ra cộng hưởng có thể làm hỏng trục các đăng, vì vậy trong thiết kế, lắpđặt và vận hành cần tránh hiện tượng cộng hưởng này.Bài báo trình bày thí nghiệm xác định các mối quan hệ giữa các thông số động lực họcvới thông số độ bền trục các đăng. Thí nghiệm sử dụng bệ thử kiểu dòng công suất hở cóđộng cơ dẫn động loại diesel IVECO 81kW và cơ cấu gây tải MP100S. Các trường hợpthí nghiệm gồm thay đổi các thông số góc nghiêng trục, chiều dài trục và số vòng quaytrục tại các chế độ tải tương ứng với chế độ tải khi xe hoạt động thực tế trên đường. Kếtquả thí nghiệm đã xác định được giá trị ứng suất, biến dạng trên trục ở những trườnghợp trên. Trên cơ sở kết quả thí nghiệm có thể làm số liệu tham khảo trong tính toánthiết kế và chế tạo đảm bảo đủ bền trục các đăng trên ô tô.