Function is an abstract mathematical knowledge. When considering the origin of function, we see that it is derived from practice and has many applications in real life including financial problems. This also shows that function has great potential in financial education for students. However, the reality of teaching at high school does not reflect this issue clearly. This paper presents some orientations for exploiting the application of functions to financial education for students. Determining financial applicability of function helps to reduce the abstraction and academicity of the knowledge, thereby motivating students and helping them to recognize the meaning of knowledge. Consequently, students can gain a better understanding of financial education.Hàm số là kiến thức toán học trừu tượng. Khi xét đến nguồn gốc phát sinh của kiến thức này chúng ta thấy rằng nó có nguồn gốc từ thực tiễn và có nhiều ứng dụng trong thực tiễn cuộc sống trong đó có bài toán bài toán kinh tế... Điều này cho thấy hàm số có tiềm năng lớn trong việc giáo dục tài chính cho học sinh. Tuy nhiên, thực tế giảng dạy ở phổ thông chưa phản ánh rõ điều này. Bài viết này trình bày một số định hướng khai thác ứng dụng của hàm số nhằm giáo dục tài chính cho học sinh lớp 10. Việc xác định tính ứng dụng liên quan đến tài chính của hàm số làm giảm tính trừu tượng, tính hàn lâm của các kiến thức, từ đó mang lại cho học sinh động lực, nhận ra được ý nghĩa của kiến thức đồng thời thông qua đó giúp học sinh hiểu thêm một số ứng dụng toán học trong kinh tế.