King Le Thanh Tong based on and developed from the Confucian court examination systems of the previous dynasties to set the regulations for the examinations - to be held every three years
the preceding year was for the hương (interprovincial) examinations, and the subsequent year was for the hội examinations, which were held in the capital city. The regulations were well and strictly organised tor contestants to the hương, and especially the hội and đình exams. After the hội are the điện, or đình, examinations, which were held in the royal palaces to define the specific ranks of the doctors. Still available now are a number of essays from the đình examinations reflecting the profound knowledge and real talent of the contestants, who had studied so industriously. The King applied many measures to timely honour the new doctors, promoting and encouraging the study and examination of contestants. The Confucian examinations of his period were strictly and fairly organised as a model for the examination system of the following dynasties. From the examinations were selected tens of thousands of hương cống (bachelors) and 501 doctors, who had true talent and virtue, helping Vietnam to prosper during the years.Lê Thánh Tông đã kế thừa khoa cử Nho học của các triều đại trước, tiến tới định lệ khoa cử Nho học (3 năm một lần
năm trước thi Hương, năm sau thi Hội) rất quy củ, nghiêm ngặt đối với người đi thi Hương, đặc biệt là thi Hội, thi Đình (thi Điện). Sau thi Hội là thi Điện, hay thi Đình để định mức cao thấp các Tiến sĩ. Hiện còn lại một số bài văn Đình đối thể hiện kiến thức uyên bác, thực tài, thực học của người thi. Nhà vua đã có nhiều hình thức vinh danh kịp thời các tân Tiến sĩ, đề cao và khuyến khích việc học, việc thi của thí sinh. Các khoa thi Nho học thời Lê Thánh Tông được tổ chức hết sức nghiêm minh, công bằng, là khuôn mẫu cho chế độ khoa cử Nho học các triều đại sau noi theo, đã lấy đỗ hàng vạn Hương cống, 501 Tiến sĩ. Đó là những người có đức có tài thực sự, giúp Đại Việt phát triển thịnh vượng.