Since March 2020, due to the outbreak of the COVID-19 pandemic, to continue students' education while controlling the spread of COVID-19, the higher education system has been required to switch from face-to-face learning model to a virtual one. In Vietnam, although e-learning has already been introduced, it has been actively adopted since the COVID-19 pandemic occurred. The transition to e-learning in the context of the COVID-19 outbreak while lacking preparation for this teaching mode has put lecturers and students in a passive position with many difficulties. This article presents the situation of virtual learning adoption and implementation by lecturers at the University of Social Sciences and Humanities (Vietnam National University, Hanoi) in recent years and their associated challenges. Based on the situation analysis, this article suggests a number of potential solutions to enhance the adaptability of lecturers and improve the effectiveness of e-learning. These solutions will contribute to the better preparation of lecturers and educational administrators for immediate and effective responses to similar adverse events in the future, from that ensure the quality of higher education.Từ tháng 3 năm 2020, do sự bùng phát của đại dịch bệnh COVID-19, để duy trì sự liên tục của quá trình dạy học và hạn chế sự lây lan của đại dịch bệnh, các trường học trên thế giới đã buộc phải chuyển đổi từ dạy học trực tiếp sang dạy học trực tuyến (DHTT). Ở Việt Nam, mặc dù đào tạo trực tuyến đã tồn tại nhưng chỉ khi đại dịch COVID-19 xảy ra, đào tạo trực tuyến mới thật sự được triển khai mạnh mẽ. Sự chuyển đổi sang DHTT trong bối cảnh đại dịch bệnh bùng phát và chưa có sự chuẩn bị đã khiến cho giảng viên, sinh viên rơi vào thế bị động và gặp không ít khó khăn. Bài viết phác thảo bức tranh chung về tình hình DHTT của giảng viên Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn (Đại học Quốc gia Hà Nội) trong thời gian vừa qua cùng những khó khăn mà giảng viên của Trường đang gặp phải khi DHTT. Từ đó, đề xuất một số giải pháp nhằm tăng cường sự thích ứng của giảng viên, nâng cao hiệu quả của công tác đào tạo trực tuyến, góp phần chuẩn bị tốt hơn cho việc ứng phó những biến cố, tương tự đại dịch COVID-19 trong tương lai, đảm bảo DHTT chất lượng, hiệu quả, từng bước đáp ứng yêu cầu của giáo dục đại học trong thời đại 4.0.