Nghiên cứu này vận dụng phương pháp nghiên cứu lịch sử và quan sát kết hợp phỏng vấn, để trình bày hiện trạng, đưa ra định hướng và đề xuất một số biện pháp nhằm nâng cao hiệu quả dạy và học Văn học Mĩ Latin tại Khoa Ngữ văn, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh (ĐHSP TPHCM) ở ba nội dung cơ bản, bao gồm vấn đề tổ chức dạy học học phần, người dạy và người học. Theo đó, nhiệm vụ nâng cao chất lượng dạy học học phần Văn học Mĩ Latin cần được thực hiện thông qua một định hướng thống nhất, xuyên suốt các vấn đề nêu trên.This research applies history research method, observation and interviewing to focus on the current situation, sets out directions and presents measures to improve the effectiveness of Latin American Literature teaching and learning at the Faculty of Language and Literature, Ho Chi Minh City University of Education on three basic contents including the organization of course delivery, lecturers and students. Therefore, the task of improving the quality of Latin American Literature teaching - studying needs to be carried out through a unified orientation on the subject organization, faculty development and diversification of activities of students. As a result, teaching principles and orientations such as constructiveness, integration and professional learning should be applied flexibly
the test and evaluation process must ensure the transparency, clearness and reliability.