In the trend of innovating teaching methods in the direction of developing learners' competencies in high schools, active teaching encourages students to actively learn to form their own qualities, general and specific competencies. History 11 is a subject that provides students with general knowledge about Latter-day world History, Modern World History (1917 - 1945), Vietnam History (1858 - 1918). To help students form historical knowledge applying competence, teaching methods that stimulate students to learn actively are encouraged to be applied in teaching History 11 in high schools. However, the situation of teaching with one-way knowledge transfer, with little focus on training historical knowledge applying competence, still exists. Therefore, students are still passively absorbing one-way knowledge, memorizing facts, and their historical knowledge applying competence is still limited. The article analyzes fundamental theories of active teaching in History 11 and results of applying active learning methods in training the competence of applying historical knowledge and skills for students at Tam Phu high school, Thu Duc City.Trong xu thế đổi mới phương pháp dạy học theo định hướng phát triển năng lực người học ở trường phổ thông, dạy học tích cực khuyến khích học sinh tích cực học tập để hình thành phẩm chất, năng lực chung và riêng. Lịch sử 11 là môn học cung cấp cho học sinh những kiến thức tổng hợp về Lịch sử thế giới ngày sau, Lịch sử thế giới cận đại (1917 - 1945), Lịch sử Việt Nam (1858 - 1918). Để giúp học sinh hình thành năng lực vận dụng kiến thức lịch sử, các phương pháp dạy học kích thích học sinh tích cực học tập được khuyến khích áp dụng trong dạy học Lịch sử 11 ở trường phổ thông. Tuy nhiên, tình trạng dạy học truyền thụ kiến thức một chiều, ít chú trọng rèn luyện năng lực vận dụng kiến thức lịch sử vẫn còn tồn tại. Vì vậy, học sinh vẫn tiếp thu kiến thức một chiều một cách thụ động, ghi nhớ sự việc, năng lực vận dụng kiến thức lịch sử còn hạn chế. Bài viết phân tích những lý luận cơ bản của dạy học tích cực môn Lịch sử 11 và kết quả của việc vận dụng phương pháp học tập tích cực trong việc rèn luyện năng lực vận dụng kiến thức và kĩ năng lịch sử cho học sinh trường THPT Tam Phú, TP Thủ Đức.