According to the ideal characteristics of the carburetor, most engines usually work in the mode of rich-mixture(equivalence ratio λ is less than 1). Rich-mixture not only leads to high level of CO and HC emissions but also is one of thefactors limiting the ability to operate the Three Way Catalysts (TWC) on engines using carburetors (low emissioncomponents conversion efficiency by the TWC). This paper presents the effect of air additions on the exhaust path to thetechnical features, emissions and conversion efficiency of the TWC equipped on motorcycle engines using carburetors. Theresults show that the proper addition of air to the exhaust path will not only help provide more oxygen for the oxidationreactions, but also improve the oxidizing environment to increase the efficiency of handling CO and HC emissioncomponents in the TWC. The results illustrate that with the amount of additional air on the exhaust path so that λ remainsequal to stoichiometric value, the engine economic-technical parameters have no significant changes while engineemissions as well as the catalyst performance were significantly improved (conversion efficiency of CO increased by39.54%, HC increased by 24.89%).Theo đặc tính lý tưởng của bộ chế hòa khí, đa phần động cơ thường làm việc tại các chế độ có hòa khí đậm (hệ số dư lượngkhông khí λ nhỏ hơn 1). Hòa khí đậm không những dẫn tới hàm lượng phát thải CO, HC cao mà còn là một trong những yếu tốhạn chế khả năng trang bị bộ xúc tác ba thành phần (BXT) trên các động cơ sử dụng bộ chế hòa khí (hiệu suất chuyển đổi cácthành phần phát thải của bộ xúc tác thấp). Bài báo trình bày ảnh hưởng của việc bổ sung không khí trên đường thải tới các tínhnăng kỹ thuật, phát thải và hiệu quả chuyển đổi của BXT trang bị trên động cơ xe máy sử dụng bộ chế hòa khí. Kết quả chothấy, khi bổ sung hợp lý lượng không khí trên đường thải không những giúp cung cấp thêm ôxy cho các phản ứng ôxy hóa trênđường thải mà còn cải thiện môi trường oxy hóa giúp tăng hiệu quả xử lý các thành phần phát thải CO, HC trong BXT. Kết quảthử nghiệm cho thấy với lượng không khí bổ sung trên đường thải sao cho duy trì hệ số dư lượng không khí bằng một, thì cácchỉ tiêu kinh tế - kỹ thuật của động cơ thay đổi không nhiều trong khi đó phát thải của động cơ cũng như hiệu suất của BXTđược cải thiện đáng kể (hiệu suất chuyển đổi của CO tăng 39,54%, HC tăng 24,89%).