Aesthetic tastes value education - Life ideal education, revolution ideal education for ethnic minority students in universities and academies in the context of the industrial revolution 4.0 and education 4.0. Now is one of the important contents of the current national education strategy. This article has pointed out the basic characteristics in the aesthetic tastes value education and pointed out the content and form of aesthetic taste value education for ethnic minority students in the higher education system in our country. Along with the integration and extensive development process, ethnic minority students are increasingly aware of their roles and responsibilities towards the country. However, Vietnamese students in general also have disadvantages in terms of psychology, physiology and limited worldview, making the education of ideas and aesthetic tastes a lot of difficulties. The article has assessed the current situation and proposed a number of solutions to improve the awareness and value of healthy aesthetic tastes for ethnic minority students through aesthetic cultural and artistic tastes education
by setting an example of good people and good deeds
through building the structure and curriculum content of the subjects in a comprehensive way
derived from the educational environment of their family, harmonious combination and close relationship between home, school and society.Giáo dục giá trị thị hiếu thẩm mỹ - Giáo dục lý tưởng sống, giáo dục lý tưởng cách mạng cho sinh viên người dân tộc thiểu số ở các trường đại học, học viện trong bối cảnh cách mạng công nghiệp 4.0 và giáo dục 4.0 hiện nay là một trong những nội dung quan trọng của chiến lược giáo dục quốc gia hiện nay. Bài viết này đã chỉ ra những đặc trưng cơ bản trong việc giáo dục giá trị thị hiếu thẩm mỹ, chỉ ra các nội dung và hình thức của giáo dục giá trị thị hiếu thẩm mỹ cho sinh viên người dân tộc thiểu số trong hệ thống giáo dục đại học ở nước ta. Đi cùng với quá trình hội nhập và phát triển sâu rộng, sinh viên người dân tộc thiểu số đang ngày càng ý thức được vai trò và trách nhiệm của mình đối với đất nước. Tuy nhiên, sinh viên nói chung cũng có những nhược điểm về tâm sinh lý, hạn chế về thế giới quan khiến cho công tác giáo dục tư tưởng và giá trị thị hiếu thẩm mỹ gặp phải không ít những khó khăn. Bài viết đã đánh giá thực trạng và đề ra một số giải pháp nhằm nâng cao nhận thức và giá trị thị hiếu thẩm mỹ lành mạnh cho sinh viên người dân tộc thiểu số qua giáo dục giá trị thị hiếu thẩm mỹ bằng văn hoá nghệ thuật
qua việc nêu gương người tốt, việc tốt
qua xây dựng kết cấu và nội dung chương trình của các môn học một cách toàn diện
xuất phát từ môi trường giáo dục của gia đình các em, kết hợp hài hoà và liên hệ chặt chẽ giữa gia đình, nhà trường và xã hội.