In Vietnam, mental health care programs for people affected by the COVID-19 pandemic have been implemented, bringing many positive effects in the past time. Continuing these achievements, as well as specialized orientation and development in the field of mental care for students at universities, in this paper, we propose solutions for counseling and offering mental health care from the perspective of school administration for students after the COVID-19 pandemic with three groups of solutions: (1) Raising students' awareness about the importance of counseling and mental health care, (2) Using human resources to develop the students' counseling and mental health care, and (3) Organizing activities to develop the students' counseling and mental health care. These solutions are strategic actions for human development and recovery plans, which show a humanistic point of view.Tại Việt Nam, các chương trình chăm sóc tinh thần (CSTT) cho người dân bị ảnh hưởng bởi dịch COVID-19 đã và đang được triển khai mạnh mẽ, mang lại nhiều hiệu ứng tích cực. Tiếp nối thành quả của các chương trình, dự án CSTT trong bối cảnh dịch COVID-19 đi trước, cũng như định hướng và phát triển chuyên biệt lĩnh vực CSTT cho sinh viên (SV) tại các trường đại học, cao đẳng, bài báo đề xuất các giải pháp tham vấn tâm lí (TVTL) và chăm sóc sức khỏe tâm thần (SKTT) dưới góc nhìn quản trị trường học cho SV sau dịch COVID-19 với 3 nhóm giải pháp: (1) Nâng cao nhận thức của SV về tầm quan trọng của TVTL và chăm sóc SKTT, (2) Sử dụng nguồn nhân lực nhằm phát triển công tác TVTL và chăm sóc SKTT cho SV, (3) Tổ chức hoạt động nhằm phát triển công tác TVTL và chăm sóc SKTT cho SV. Đây là hành động chiến lược cho các kế hoạch phục hồi và phát triển con người, thể hiện quan điểm nhân văn