ASEAN market has always been evaluated as a potential export market of Vietnam for many years. Research results show that trade in goods between Vietnam and ASEAN countries has made significant progress. However, facing the formation of the ASEAN Economic Community (AEC), Vietnam's export activities will face many difficulties and challenges. From the use of gravity model, the article has pointed out a number of factors that positively affect Vietnam's exports of goods such as GDP of Vietnam and partner countries, the openness of the partner countries' economies.Thị trường ASEAN luôn được đánh giá là thị trường xuất khẩu hàng hóa đầy tiềm năng của Việt Nam trong nhiều năm qua. Kết quả nghiên cứu cho thấy thương mại hàng hóa giữa Việt Nam với các nước ASEAN đã có những bước tiến đáng kể. Tuy nhiên, đứng trước sự hình thành của cộng đồng kinh tế ASEAN (AEC), hoạt động xuất khẩu hàng hóa của Việt Nam sẽ gặp nhiều khó khăn, thách thức. Từ việc sử dụng mô hình trọng lực, bài viết đã chỉ ra một số yếu tố tác động tích cực đến xuất khẩu hàng hóa của Việt Nam như GDP của Việt Nam và nước đối tác, độ mở nền kinh tế của nước đối tác.