English has been a part of Vietnam's education system for a long time. Despite many advances, the Vietnamese English proficiency level is still lower than the regional average, not meeting the practical requirements. The paper examines the case of the two Southeast Asian countries having similar development conditions to Vietnam but with two different levels of English development. In particular, the Philippines is ranked 3rd in Asia in English proficiency while Malaysia is still struggling with programs and policies to improve the quality of its English teaching and learning. The article also suggests some suggestions that Vietnam can learn from the experience of other countries to find its own path.Tiếng Anh được đưa vào hệ thống giáo dục của Việt Nam từ rất lâu. Mặc dù có nhiều tiến bộ nhưng trình độ sử dụng Tiếng Anh của người Việt vẫn chỉ ở mức thấp hơn chuẩn trung bình trong khu vực, chưa đáp ứng được đòi hỏi của thực tiễn. Bài viết nghiên cứu trường hợp hai quốc gia Đông Nam Á có điều kiện phát triển khá tương đồng với Việt Nam nhưng có hai mức độ phát triển tiếng Anh khác nhau. Trong đó, Philippines được xếp hàng thức 3 Châu Á về năng lực tiếng Anh còn Malaysia vẫn chật vật với các chương trình, chính sách nhằm nâng cao chất lượng dạy và học tiếng Anh của Mình. Bài viết cũng nêu một số gợi ý mà Việt Nam có thể học từ kinh nghiệm của các nước để tìm lối đi riêng cho mình.