In the current period, the mobilization of investment capital for the development of transport infrastructure, in order to meet the requirements of the Party and Government according to Resolution No. 13 / NQ-TW by the State budget capital and the source of official development assistance (ODA) are very difficult, because Vietnam is already in the group of middle-income countries. In addition, the pressure of public debt, public investment and repayment of foreign loan agreements is also very large. Under such conditions, the mobilization of non-budget capital sources for investment and development of transport infrastructure in the form of PPP is very necessary and in line with the development trend of the world, as well as actual conditions in Vietnam.Trong giai đoạn hiện nay, việc huy động các nguồn vốn đầu tư cho việc phát triển hạ tầng giao thông vận tải, nhằm đáp ứng yêu cầu của Đảng và Chính phỉ theo Nghị quyết số 13/NQ-TW bằng nguồn vốn ngân sách Nhà nước, nguồn hỗ trợ phát triển chính thức ODA là hết sức khó khăn, do nước ta đã nằm trong nhóm các nước có mức thu nhập trung bình. Ngoài ra, áp lực của nợ công, đầu tư công và trả nợ các hiệp định vay nước ngoài cũng rất lớn. Trong điều kiện như vậy, việc huy động các nguồn vốn ngoài ngân sách để đầu tư phát triển hạ tầng giao thông vận tải theo hình thức đối tác công tư PPP là hết sức cần thiết và phù hợp với xu thế phát triển của thế giới cũng như điều kiện thực tế tại Việt Nam.